Vi bygger for VM 2029

Så fint at du har funnet veien til denne informasjonssiden

Vi bygger for Alpin-VM i 2029  - og årene som kommer etter!

 

På denne siden kan du følge prosjektet tett. Her får oversikt over hva som skal skje i de to byggetrinnene, lese våre månedlige oppdateringer fra byggeplassen, se bilder fra utviklingen og finne kontaktinformasjon til prosjektadministrasjonen dersom du har spørsmål.
 


 

Arrangement: Allmøte – Orientering om anleggsutbyggingen i Narvikfjellet

 

  • Tidspunkt: torsdag 23. oktober, kl. 18.00-19.30
  • Sted: Auditoriet, Det 4. hjørnet, inngang biblioteket
  • Arrangør: Annleggseier, Narvikfellet Allmenn AS

Vi inviterer alle interessenter til allmøte om anleggsutbyggingen for VM 2029. Møtet vil gi en grundig orientering om prosjektets overordnede mål, status for gjennomført arbeid, kommende prosjekter og planlagte endringer i anlegget.

Les mer om møtet under. 

 


 

Prosjektstatus pr måned:

Ny stolheis – Linken Express
Den midlertidige anleggsveien har nådd Linken 1003 moh., i henhold til prosjektplanens tidslinje. Gammel toppstasjon, inkludert de tre øverste mastene, demonteres uke 38. Resten av den gamle stolheisen rives sommeren 26. Flere heiskomponenter til nye Linken Express, inkludert heismastene, ble levert i uke 36. Ny toppstasjon leveres uke 39. Fundamenteringsarbeidene for heismastene og toppstasjonen starter i uke 38, og deretter tar installasjonen fart, med planlagt montering av heismaster og toppstasjon i uke 41 og 42.

Utbedring av Linkenløypa
Arbeidene med Linkenløypa pågår parallelt med øvrige tiltak i området. Ulendt terreng og store steiner, som normalt vanskeliggjør preparering, jevnes nå ut for å effektivisere produksjonsprosessen, gi et enklere utgangspunkt for prepareringsarbeidet og samtidig sikre en bedre skiopplevelse for brukerne.

Den nye lette nedfarten
Maskinparken jobber seg stadig lenger nedover fjellet, og løypas linjeføring begynner nå å bli tydelig. Arbeidene følger prosjektplanen, og det anslås at 40% av fjellarbeidene er gjennomført. Løypa skal etter planen åpne desember 25.

Nytt øvre t-trekk
Fjellarbeider og terrengplanering ved den nye bunnstasjonen er i gang. Heiskomponentene er levert, og skogrydding i den nye heistraséen er fullført. Monteringen og installasjonen av heisen starter når stolheisen er ferdigstilt. Denne heisen erstatter gamle Heis 3.

Mellomplatået 660 moh.
Den siste sprengsalven på mellomplatået ble gjennomført i uke 36. Dette innebærer at det nye knutepunktet i den øvre delen nå er på riktig nivå. De gjenværende arbeidene ved Øvre Gondolstasjon omfatter fjellarbeid i og rundt vannbassenget for å oppnå ønsket dybde, installasjon av den nye stolheisens bunnstasjon og garasje, samt montering av den nye toppstasjonen for det øvre T-trekket. Alle disse elementene skal ligge på samme nivå på mellomplatået.
 

 

Ny stolheis – Linken Express
Den midlertidige anleggsveien til Linken har nå nådd Skaret, med planlagt ferdigstillelse i uke 36. Deretter påbegynnes fundamenteringen for heismastene. Bunnplatået er sprengt ut og klargjort for etablering av bunnstasjon og garasje for tråkkemaskiner. Heisens komponenter leveres fortløpende, og installasjonen er planlagt å starte i oktober.

Utbedring av Linkenløypa
Paralellt med etablering av anleggsvei til Linken, er maskinparken i gang med å forberede fjellarbeider og planering av det som skal bli en bredere, planert og mer brukervennlig Linkenløype. Arbeidene pågår nå på forsiden av fjellet.

Ny familienedfart fra Øvre Gondolstasjon
Konturene av den nye, lette nedfarten er allerede synlige. Denne løypen skal stå ferdig til jul og forventes å bli en populær familieløype. Arbeidet omfatter skogrydding, fjellarbeider, masseflytting og terrengplanering. Snøproduksjon og flombelysning i denne løypa skal ferdigstilles i byggetrinn 2 (sesongen 2026/27). Kommende sesong skal løypa driftes med en kombinasjon av natursnø og kunstsnø.

Ny Heis 3
Forberedelsene til det nye T-trekket er i gang, med fjellarbeider og terrengplanering ved både bunn- og toppstasjon. Heisdeler leveres fortløpende, og installasjonen starter når stolheisen er ferdigstilt, med forventet oppstart ved månedsskiftet oktober/november.

Mellomplatået og snøproduksjon
På mellomplatået pågår omfattende tiltak med etablering av vannbasseng, terrengplanering og forberedelser for nye rørgater til snøproduksjon. Utstyr som vannrør, kummer og snøkanoner er allerede på plass i anlegget. Til kommende sesong vil snøproduksjonen gjennomføres med en kombinasjon av nytt og eksisterende system, før hele det nye anlegget tas i bruk sesongen 2026/27.

Skisesongen 2025/26
Prosjektet er planlagt med hensyn til at anlegget skal være i drift vinteren 2025/26. Sesongens åpningstider vil bli publisert i løpet av september.

Store forandringer

 

Mellomplatået
De siste ukene har kraftige sprengninger markert at utbyggingsprosjektet virkelig tar form. Konturene av et nytt, planert og brukervennlig alpint knutepunkt på 660 moh. er nå godt synlige. 

Ny stolheis
Grunnarbeidene fortsetter, og området for heisens bunnstasjon er nå på riktig høyde.

Ny heis 3
Den gamle Heis 3 er nå historie, og kun fundamentet står igjen som et minne om de mange skiopplevelsene som har funnet sted her. 

Vannbasseng
Fjellarbeidene pågår fortsatt, og de utsprengte massene transporteres og bearbeides til egnete materialer som skal brukes i terrengplanering og konstruksjon av nedfarter andre steder i alpinanlegget.

Den nye lette nedfarten
Den nye familievennlige nedfarten som skal gå fra mellomplatået og ned i familiebakken, er nå definert på detaljnivå, og fjellarbeidene igangsatt. Den nye løypa blir ca 2,9 km lang, vil ha en helningsgrad på gjennomsnittlig 15%, og en bredde på mellom 25-30 meter fr topp til bunn. Dette blir garantert en ny favoritt i Narvik!

Planering av nedfarter
Maskinparken er nå synlig fra byen, og du kan kanskje se at det har skjedd store forandringer i øvre del av tidligere Tredjebakken og Snaua? Sprengmassene fra grunnarbeidene på mellomplatået bearbeides og gjenbrukes til terrengplanering og profiljustering av nedfartene.

Vi minner om at øvre del av fjellet – området over Camp 291 og Familiebakken – midlertidig er stengt for ferdsel på grunn av økt sprengningsaktivitet og tungtransport. Dette gjelder også Ytterstien og Fjellveien.

Maskinene har inntatt fjellet

 

Utbyggingsprosjektet er offisielt i gang, og anleggsmaskinene har nå tatt plass i øvre del av fjellet! Dette skjer:

Mellomplatået blir til og forberedelser til ny stolheis
Grunnarbeider og boring for sprengning er i gang ved øvre gondolstasjon, i området som skal bli det nye mellomplatået, et knutepunkt i øvre del av anlegget. Dette arbeidet omfatter planering av hele området og forberedende arbeider til bunnstasjonen for den nye stolheisen - Linken Express. Denne stasjonen vil også inkludere en integrert garasje for tråkkemaskiner og annet driftsmateriell.

Vannbasseng til snøproduksjon
Etablering av vannbasseng ved 650 moh. er en del av prosjektet ved mellomplatået. Utmålingene er gjort, og fjellarbeidene er i gang.

Grunnarbeider, utbedinger og planering av nedfarter
Samtidig gjennomføres omfattende masseflytting og terrengforming for å forbedre løpeprofilene og skape bedre flyt i de eksisterende nedfartene. Disse endringene skal legge til rette for en mer moderne og effektiv skiopplevelse.

Ny Heis 3 - og rivning av gammel heis
Rivingen av gamle Heis 3 er i gang, og skogrydderne forbereder arbeidet i det som skal bli den nye heistraséen, et oppgradert påstigningsområde og en forbedret avstigning på det nye mellomplatået. Denne heisen har langt bedre kapasitet og driftsstabilitet, og vil føre til økt komfort for brukerne.

En spennende utvikling er i gang – følg oss videre!

Arrangement: Allmøte – Orientering om anleggsutbyggingen i Narvikfjellet

 

  • Tidspunkt: torsdag 23. oktober, kl. 18.00-19.30
  • Sted: Auditoriet, Det 4. hjørnet, inngang biblioteket
  • Arrangør: Annleggseier Narvikfellet Allmenn AS

 

Vi inviterer alle interessenter til allmøte om anleggsutbyggingen for VM 2029. Møtet vil gi en grundig orientering om prosjektets overordnede mål, status for gjennomført arbeid, kommende prosjekter og planlagte endringer i anlegget.

Formålet med møtet er å sikre åpenhet, gi oppdatert informasjon til alle involverte parter, og skape forståelse for hvordan utbyggingen utvikler seg mot målet om et moderne og funksjonelt anlegg for VM 2029.

Utbyggingssjef Mads Solberg Eriksen og prosjektlederne Knut Olav Tufto og Atle Skårdal vil orientere om:

Agenda:

  1. Prosjektets overordnede mål og strategiske planer – Hvordan utbyggingen støtter VM 2029 og langsiktig utvikling av anlegget.
  2. Hva kreves av et alpinanlegg for å gjennomføre VM – Hvordan tilpasse infrastrukturen i Narvikfjellet til verdens nest største vintersportsarrangement.
  3. Pågående arbeid og kommende arbeid – Hva har vi gjort til nå og hva vil skje fremover.
  4. Spørsmål og svar – mulighet for deltakerne til å stille spørsmål direkte til prosjektledelsen.

 

Vel møtt!

 

Byggestart
12. mai 2025

Planlagt ferdigstillelse
31. mars 2027

Kostnadsramme utbygging
NOK 720.000.000

Byggherre
Narvikfjellet Allmenn AS

Prosjektsted
Fagernesfjellet, Narvik

Hovedentreprenør:
Taubane Teknikk AS

Heisleverandør:
Leitner Ropeways

Snøleverandør:
Demac Lenco Snowsystems

Leverandør sikkerhet:
SPM - Owren AS

 
Prosjektmålet med utbyggingen til VM i Narvik 2029 er tredelt og langsiktig:
 
  1. Levere et nøkkelferdig anlegg

    Målet er å utvikle et komplett og moderne alpinanlegg som er fullt ut godkjent av FIS og klart til å gjennomføre verdensmesterskapet i 2029 etter internasjonale krav til infrastruktur, sikkerhet og teknisk standard.

  2. Etterlate en varig arv

    Utbyggingen skal gi en varig verdi til skisporten og lokalsamfunnet, med fasiliteter som kommer både toppidrett, breddeidrett, reiseliv og lokalbefolkning til gode. Anlegget skal brukes aktivt også etter VM og bidra til rekruttering og aktivitet i hele regionen.

  3. Etablere Narvik som internasjonal vinterdestinasjon

    Anlegget skal legge grunnlaget for at Narvik kan være vertskap for verdenscuprenn og internasjonale alpine mesterskap også etter 2029. Ambisjonen er å gjøre Narvik til en fast aktør på den internasjonale alpinscenen i årene som kommer.

 

Finansiering av VM i Narvik 2029

Alpin-VM i Narvik 2029 finansieres gjennom en kombinasjon av offentlige og private midler, samt inntekter fra arrangementet. Totalt er det lagt opp til en finansieringsramme på over én milliard kroner, hvorav 712 millioner kroner er satt av til anleggsutbygging, og 440 millioner kroner til gjennomføring av selve mesterskapet.

 

Internasjonalt tilskudd

Det internasjonale skiforbundet (FIS) bidrar med mellom 440 og 480 millioner kroner. Dette utgjør en vesentlig del av budsjettet for selve arrangementet og reflekterer forbundets støtte til mesterskapet i Narvik.

Statlig støtte

Den norske staten har bevilget 342 millioner kroner til anleggsutbyggingen. Dette inkluderer 108 millioner som allerede er utbetalt over spillemidlene i 2025.

Regionale og lokale bidrag

Fylkeskommunene i Nord-Norge støtter prosjektet med 82 millioner kroner. Narvik kommune bidrar med ytterligere 32 millioner kroner, øremerket bygging av kulvert i tilknytning til anlegget.

Private bidrag

Private aktører, herunder sparebanker, næringsliv og stiftelser, har til sammen bidratt med 256 millioner kroner. Dette viser bred støtte til prosjektet fra det private næringslivet.

Inntekter fra arrangementet

I tillegg til tilskuddene kommer inntekter fra billettsalg og sponsoravtaler. Disse inntektene tilfaller den lokale arrangementskomiteen og skal bidra til gjennomføringen av mesterskapet.

Denne kombinasjonen av internasjonal, statlig, regional og privat finansiering sikrer et solid økonomisk grunnlag for å gjennomføre både utbyggingen og selve VM-arrangementet i Narvik i 2029.

 

Anleggsutbyggingen steg for steg

 

Byggetrinn 1: Mai 2025 – desember 2025
  • Ny 6-seter stolheis til Linken, Linken Express, åpner februar 2026
  • Nytt øvre t-trekk, erstatter gamle Heis 3, åpner januar 2026
  • Etablering av nye lett nedfart, en ny familienedfart fra Øvre gondolstajson 656 moh.
  • Riving av gamle heis 3 (øvre t-trekk)
  • Etablering av midlertidig anleggsvei til Linken
  • Etablering av vannbasseng ved 650 moh, til nytt snøproduksjonsystem
  • Utgraving og sprenging til stasjoner og heislinjer
  • Etablering av ny maskingarasje ved stolheisens bunnstasjon
  • Bakkeplanering av nedfarter i øvre del av fjellet
  • Etablering av grøfter for nytt snøanlegg og strøm
     
Byggetrinn 2: Mai 2026 – Mars 2027
  • Riving av Heis 1 og Heis 2
  • Utgraving, fundamentering og montering av ny Heis 1 og Heis 2 (t-trekk)
  • Fortsette arbeidet med etablering av grøfter for nytt snøanlegg og strøm
  • Montering av ny pumpestasjon og boosterstasjon
  • Etablering av strøm i hele anlegget
  • Etablering av nytt A-nett i forkant av World Cup Dame 27
  • Etablere nytt målområde i bunnen av anlegget i forkant av World Cup Dame 27
  • Montering av ny belysning i store deler av anlegget
  • (Utgraving, fundamentering og montering av ny gondol) Med forbehold.
  • Ferdigstille all fjell- og planeringsarbeider av alle nedfarter

 

 
Dette området er midlertidig stengt for ferdsel

 

Hele alpinanlegget er definert som et anleggsområde under byggeperioden 23. mai - 7. desember 2025. 

Det røde området i kartet illustrerer hvilket område som er stengt for anleggsarbeid. Området over Familiebakken, Asbjørnstua, Camp 291 og Narvik Mountain Lodge er stengt for ferdsel, som betyr at Fjellveien og Ytterstien også vil være stengt i byggeperioden. 

 

Narvik 2029

Narvik 2029

Demac Lenco
Snowmaking system and snow guns

Narvik 2029

Leitner Ropeways,
New 6-seater chairlift to Linken summit, named Linken Ekspress

Narvik 2029

Narvik Ski Resort,
Areas within the construction zone

Narvik 2029

Prinoth Snowgroomers
The Prinoth Leitwolf, delivered by the Norwegian supplier Owren

Narvik 2029

Q & A's

 

Anleggsarbeidet og midlertidig stenging av anleggsområdet gjelder fra 23. mai - 7. desember 2025.

 

Nei, Fjellveien vil dessverre ikke være åpen for ferdsel sommeren og høsten 2025. 

Nedre del av Fjellveien vil være åpen for ferdsel, med Camp 291 og Narvik Mountain Lodge som øverste tilgjengelige besøkspunkt. Det betyr veien er åpen som normalt for gjester som skal besøke Narvik Mountain Lodge og Camp 291. 

 

 

Narvik kommune har vurdert henvendelsen datert 30. juni 2025, knyttet til ferdsel i et planlagt anleggsområde i Fagernesfjellet i forbindelse med VM 2029. Det er anmodet om en vurdering av hvorvidt området skal regnes som innmark etter friluftsloven, og dermed være unntatt fra allemannsretten.

Med hjemmel i friluftsloven § 20 a har kommunen gjennomgått fremlagt kart og beskrivelse, og slutter seg til tiltakshavers vurdering: Det aktuelle området klassifiseres som innmark i anleggsperioden, jf. friluftsloven § 1 a.

Begrunnelse:

Allmenn ferdsel i området under aktiv anleggsvirksomhet vil være til utilbørlig fortrengsel for grunneier og innebærer betydelig fare knyttet til anleggstrafikk, graving og tekniske installasjoner. Etter en samlet vurdering av sikkerhet og prosjektgjennomføring, vurderes det som nødvendig å begrense ferdsel i anleggsområdet midlertidig.

 

 

Nei, Ytterstien, også beskrevet som naturstien over Kleiva, inngår i det totale anleggsområdet, og vil dessverre ikke være åpen for ferdsel sommeren og høsten 2025. Stien vil være berørt av arbeidet med etableringen av den nye familievennlige nedfarten. 

Hele alpinanlegget er definert som et anleggsområde under byggeperioden 23. mai - 7. desember 2025. 

Det røde området i kartet illustrerer anleggsomådet hvor ferdselsforbudet er gjeldende, med Familiebakken, Asbjørnstua, Camp 291 og Narvik Mountain Lodge som øverste tilgjengelige ferdselsområde langs Fjellveien.
 

Narvik 2029

Narvik 2029

| Viktig informasjon

Total driftsstans og midlertidig stenging av anleggsområdet sommeren 2025

Narvikfjellet må med dette informere om at gondolen, restauranten og skishopen vil holde stengt gjennom hele sommersesongen 2025. 

Dette innebærer at det ikke blir drift i juni, juli og deler av august, som tidligere kommunisert.

Bakgrunnen for endringen er en tydelig anmodning fra anleggsutbygger, Narvikfjellet Allmenn AS, som leder utbyggingen til VM i 29. 

Prosjektorganisasjonen fraråder all publikumsaktivitet og ferdsel i fjellet mens anleggsarbeid pågår, da dette vil medføre betydelig sikkerhetsrisiko for både besøkende og arbeidere. Det vil i tillegg være svært utfordrende å etablere trygg ferdsel i toppområdet, og en eventuell åpning vil kunne forsinke fremdriften i prosjektet.

Etter en samlet vurdering har Narvikfjellet AS besluttet å imøtekomme anmodningen. Vedtaket er fattet med gjestenes sikkerhet som høyeste prioritet, og med forståelse for betydningen av at VM-prosjektet gjennomføres uten forsinkelser, slik at anlegget er klart for normal drift ved sesongstart i desember. Camp 291 og Basecamp Narvik er ikke berørt, og holder åpent som normalt hele sommeren. Vi beklager sterkt de ulemper dette medfører for våre gjester og samarbeidspartnere, og takker samtidig for forståelsen. 

I hvilken grad kan sprengningsarbeidet medføre vibrasjoner som påvirker nærliggende bygg eller medfører ulemper for naboer, og hvilke tiltak iverksetter prosjektet for å overvåke og dokumentere eventuelle rystelser, herunder bruk av vibrasjonsmålere?

Sprengningsarbeid kan medføre vibrasjoner med potensiell påvirkning på nærliggende bygg og omgivelser. For å ivareta krav til sikkerhet og dokumentasjon, vil det i byggefase 1 (mai–desember 2025) etableres vibrasjonsmåling ved gondolstasjonen og i Basecamp-området.

I byggefase 2 (mai–desember 2026) vurderes utplassering av måleinstrumenter på boliger nær målområdet for å styrke kontrollen med eventuell rystelsespåvirkning.

Prosjektet følger gjeldende myndighetskrav og bransjestandarder for vibrasjonskontroll, og vil ved behov iverksette nødvendige avbøtende tiltak.

 
Planlagt anleggsarbeid i perioden mai–november 2025

I forbindelse med forberedelsene til VM i alpint 2029 vil det gjennomføres omfattende anleggsarbeid i Narvikfjellet sommeren og høsten 2025. Følgende tiltak inngår i prosjektet:

Fjellveien – forsterkning og oppgradering

Fjellveien skal forsterkes og oppgraderes for å kunne håndtere økt belastning som følge av anleggsarbeidet. Veien tilpasses bruk av tunge anleggsmaskiner, økt trafikk og høyere vektbelastning enn tidligere. Dette er nødvendig for å sikre trygg og effektiv fremkommelighet gjennom hele anleggsperioden.

Ny stolheis – Linken Ekspress

Det skal etableres en ny stolheis med tilhørende infrastruktur. Arbeidet omfatter grunnarbeid, fjellarbeid, bygging av anleggsvei, samt fundamentering og montering av toppstasjon, bunnstasjon og 11 heismaster. Heisen får også ny teknisk infrastruktur.

Nytt T-trekk – Heis 3

Et nytt T-trekk skal bygges og vil inkludere grunnarbeider, etablering av fundamenter, samt oppføring av topp- og bunnstasjon og 8 heismaster.

Ny familievennlig nedfart fra Øvre Gondolstasjon

Det skal etableres en ny nedfart egnet for familier. Arbeidet inkluderer skogrydding, fjellarbeid, masseuttak, grunnarbeid og planering av terreng.

To nye pumpestasjoner

To nye pumpestasjoner skal etableres som del av snøproduksjonsanlegget.

Vannbasseng ved Øvre Gondolstasjon (670 moh.)

Det skal bygges et nytt vannbasseng. Dette innebærer omfattende grunnarbeid og masseuttak i området.

Etablering av nye løypetraseer

Det skal gjennomføres terrengbearbeiding for å etablere nye mesterskapsløyper. Arbeidet innebærer masseuttak, flytting av masser og planering.
 


Øvrige anleggsaktiviteter i området

I tillegg til punktene over, vil anleggsområdet generelt preges av typiske aktiviteter tilknyttet større byggeprosjekter i fjellterreng:

  • Fjellarbeid og terrenginngrep: Fjerning og tilpasning av fjellmasser gjennom boring og kontrollerte sprengningsarbeider.

  • Masseforflytning og tungtransport: Store mengder stein og jord vil bli transportert internt i området med anleggsmaskiner, lastebiler og dumpere.

  • Oppgradering av infrastruktur: Veier og traseer vil forsterkes for å tåle tyngre maskiner og fremtidig bruk.

  • Byggeaktivitet og riggområder: Det opprettes riggplasser, midlertidig lagring av masser, samt plassering av maskiner og teknisk utstyr.

 

Nederst på denne siden kan du sende inn en skriftlig henvendelse via kontaktskjemaet, alternativt slå på tråden til en av de involverte i prosjektet som står oppført med telefonnummer.

 

Drifitsselskapet Narvikfjellet har tatt kontakt med alle gjester som har/hadde aktive bookinger og tentative reservasjoner i perioden hvor fjellet stenges for anleggsarbeid. Sammen med gjesten har vi flyttet bookingen til en annen lokasjon, endret tidspunkt, eller kansellert aktive bookinger som er berørt av driftsstansen. 

 

Nei, hytteparken Camp 291 og leilighetshotellet Basecamp Narvik vil ikke være berørt av driftsstansen, og vil holde åpent som normalt hele anleggsperioden. 

Ja, det er mulig å komme seg til Fagernestoppen/Linken 1007 moh. via Mørkhola, men det finnes dessverre ikke noen oppmerket sti langs denne ruta. 

Resepsjonsbaren i Basecamp Narvik vil være åpen 11.00-23.00 alle dager i hele anleggsperioden. Her får du kjøpt forfriskende drikke og enkel snacks. Du kan også nyte forfriskningene på takterrassen i 4. etasje, med fantastisk utsikt over Narvik by, Oftofjorden og naturen rundt byen. 

For å ivareta både sikkerheten til publikum og en trygg gjennomføring av byggearbeidene, skal anleggsområdet sikres i tråd med gjeldende regler og praksis for byggeplasser.

Det skal etableres fysiske avsperringer i form av byggegjerder, porter og sperrebånd, og adkomstveier skal tydelig merkes med skilt som informerer om adgangsforbud og fare forbundet med ferdsel i området. I tillegg benyttes informasjonsskilt som forklarer hvorfor området er stengt og hvilke deler av fjellet det gjelder.

Avsperringene er i samsvar med krav til sikkerhet ved anleggsplasser. Vi oppfordrer alle besøkende til å respektere skilting og sperringer, både av hensyn til egen sikkerhet og for å bidra til effektiv fremdrift i prosjektet.

Anleggsområdet skal sikres i uke 22/23.

 

 

For å ivareta langsiktige avtaler med cruiserederiene og Narvik Havn, har vi forpliktet oss til å holde anlegget åpent på utvalgte datoer – forutsatt at det er praktisk gjennomførbart å transportere gjester opp på fjellet med gondolen som transportmiddel.

Disse åpningene er viktige både for å sikre økonomisk bærekraft i Narvikfjellet og for å opprettholde kontinuitet i vårt produkttilbud. Derfor vil gondolen og Fjellheisrestauranten (enkel kafédrift) være åpne ved ti anledninger i perioden fra 24. mai til 30. november i år.

Rederiene og Narvik Havn er godt informert om at kapasiteten ved øvre gondolstasjon er svært begrenset. Gjestene vil derfor bli ledet direkte fra gondolen og inn i restauranten. Dette tiltaket bidrar til å ivareta sikkerheten på en effektiv måte.

Ved enkelte av disse anløpene vil vi også åpne for øvrige besøkende. Nærmere informasjon om dette vil bli publisert her og i våre sosiale mediekanaler.

Kontakt oss

 

 

Slå på tråden? 

 

Mads Solberg Eriksen
Prosjektsjef VM-utbyggingen
Tlf. +47 481 58 306

Ragnar Norum
Byggherre, daglig leder Narvikfjellet Allmenn AS
Tlf. +47 957 65 604

Knut Olav Tufto
Prosjektleder, Narvikfjellet AS
Tlf. +47 959 18 497

Oppdatering August 2025

 

⛷Ny stolheis – Linken Express
Den midlertidige anleggsveien til Linken har nådd Skaret, med planlagt ferdigstillelse i uke 36. Deretter starter fundamenteringen for heismastene. Bunnplatået er sprengt ut og klargjort for bunnstasjon og tråkkemaskingarasje. Heisens komponenter leveres fortløpende, og installasjonen planlegges å starte i oktober.

👨‍👩‍👧‍👦Ny familienedfart fra Øvre Gondolstasjon
Konturene av den nye, lette nedfarten er allerede synlige. Denne skal stå klar til jul og vil bli en ny favorittløype for hele familien. Arbeidet omfatter skogrydding, fjellarbeider og planering. Løypa får både snøproduksjon og flombelysning i byggetrinn 2 (sesongen 2026/27). Kommende sesong vil den driftes med natursnø og dagslys.

🏂Ny heis 3
Forberedelsene til det nye T-trekket er i gang, med fjellarbeider og planering for både bunn- og toppstasjon. Heisdeler ankommer fortløpende, og installasjonen starter når stolheisen er ferdigstilt – planlagt til månedsskiftet oktober/november.

🦺Andre arbeider
På topplatået pågår omfattende endringer med etablering av vannbasseng, planering og forberedelser for nye rørgater til snøproduksjon. Utstyr som vannrør, kummer og snøkanoner er allerede på plass i anlegget. I kommende sesong produseres snø med en kombinasjon av nytt og eksisterende system, før hele det nye anlegget tas til bruk sesongen 2026/27.

❄️Blir vi klare til skisesongen? Ja, selvsagt blir det skisesong i Narvik sesongen 25/26. Prosjektet hensyntar at anlegget skal driftes i vinter. Informasjon om sesongens åpningstider kommer i løpet av september.