Gjesteinformasjon, Covid-19


Kjære gjester og venner av Narvikfjellet. Vi ser frem til å ønske dere alle velkommen til en ny skisesong og mange fine vinteropplevelser i Narvik. Den kommende sesongen vil dere kunne oppleve at ting er litt annerledes i Narvikfjellet, da vi har tatt nødvendige forhåndsregler for å sikre at alle som oppholder seg i anlegget skal føle seg trygge.
 

Covid

 

Våre fire grunnpilarer for å bremse smittespredning: 

  1. Hold minst 1 meter avstand.
  2. Vaske hendene ofte.
  3. Nys og host i albuekroken.
  4. Kom frisk. Dra hjem ved akutte luftveissymptomer.

Helsen og sikkerheten til alle våre kunder og ansatte er av største betydning for oss. Vi vil ha stort fokus på å drifte anlegget etter gjeldende retningslinjer og vil kontinuerlig oppdatere rutiner og prosedyrer for å sikre at våre gjester kan ferdes i et trygt miljø under oppholdet i Narvikfjellet. Utover den åpenbare økte rengjøringen i områder med mye trafikk og overflater, har vi skissert hva du som gjest kan forvente når du besøker oss denne skisesongen: 

Kontaktsporing
Når du besøker Narvikfjellet for å stå på ski må du ha et chipkort (et plastkort som heiskortet er lastet på). For å sikre at vi har kontaktinformasjon til alle våre gjester vil vi be om navn, telefonnummer eller e-post når du laster heiskortet ditt. Dersom du kjøper heiskort på nett, vil denne kontaktinformasjonen lastes automatisk og du kan gå rett i heisen. Vi vil oppfordre alle våre gjester til å kjøpe kort på nett for å unngå kødannelse inne i Skishopen. 

Serviceteam
På dager med ekstra mange gjester anlegget vil dere kunne legge merke at våre servicevakter vil være til stede ved typiske pressområder for å sikre at gjestene våre holder riktig avstand til andre gjester, svare på spørsmål og gi ytterligere hjelp dersom nødvendig. 

Skianlegget
Narvikfjellet vil så langt det lar seg gjøre legge til rette for å kunne opprettholde 1 meters avstand mellom personer i alle
situasjoner. Det må unngås trengsel mellom personer i områder der det erfaringsmessig kan bli trengsel slik som i kø til skiheiser, inngangspartier, resepsjoner, toaletter, serveringssteder, butikker
etc. Det skal være mulig å utføre håndhygiene ved behov, og vi vil sørge for godt og frekvent renhold, særlig av hyppig brukte kontaktpunkter

Heiskort
Denne sesongen oppfordrer vi alle våre gjester til å kjøpe heiskort og gondolbilletter kontaktløst online via Narvikfjellet.no. Når du har fullført transaksjonen vil du motta en bekreftelse per e-post som inneholder en QR-kode. Denne koden kan brukes på en av våre to berøringsfrie hentebokser, plassert ved nedre gondolstasjon eller rett innenfor inngangsdøren i Skishopen. Dersom du har behov for hjelp med å kjøpe heiskort online, ta kontakt med oss på [email protected] eller tlf. +47 905 40 088. Om du ikke har mulighet til å kjøpe heiskort online kan vi hjelpe deg i Servicebygget under åpningstid. Narvikfjellet oppfordrer alle våre gjester til å betale kontaktløst med kort under besøket og unngå bruk av kontanter.

Skiutleie
Teamet vårt kan fortsatt tilby det beste utstyret du trenger for å nyte fine skidager i Narvikfjellet. Vi vil regelmessig desinfisere hjelmer, støvler og staver. Vi oppfordrer likevel alle våre gjester til å ha med egen hjelm denne sesongen. 

Skiskole
Skiskolen og instruktørtimene i Narvikfjellet vil mer eller mindre bli gjennomført som normalt. Likevel vil vi begrense gruppestørrelsene for å sikre at alle deltakerne kan opprettholde passende sikkerhet og avstand. Vi oppfordrer alle våre gjester som ønsker å ta del i skiskolen eller bestille instruktørtimer om å gjøre påmelding/bestilling online på narvikfjellet.no. 

Hvordan holde avstand i Narvikfjellet
Narvikfjellet vil gjøre flere tiltak i både heismiljø og fellesarealer for å sikre at alle våre gjester og ansatte på en ansvarlig måte kan håndtere den pålagte fysiske distanseringen. Vårt serviceteam vil kontrollere heisene for å sikre at riktig avstand holdes. Alle innendørsområder hvor vi kan forvente kødannelser vil ha gulvmarkeringer som viser riktig avstand til andre gjester. Alle våre serveringssteder og arrangementer vil ha kapasitetsbegrensninger for å sikre fysisk avstand. 

Heiskø og stolheis
Når du står i heiskø, sitter i stolheisen eller tar T-kroken kan du sitte/stå sammen med andre i husstanden din. Alle gjester må imidlertid holde god avstand mellom seg selv og gjester de ikke kjenner. «Tip to tail» er en god huskeregel i heiskøen! Heispersonalet vårt vil også minne om å holde avstand dersom du har det så gøy på ski at du glemmer distanseregelen. Videre ber vi alle våre gjester om å ha på seg votter eller hansker ved bruk at T-krok og Stolheis. Med fysisk distansering i heiskøen kan ting bevege seg litt saktere enn vanlig, så vi setter pris på deres tålmodighet og vennlighet under oppholdet.

Mat og drikke
Våre spiseområder opererer til enhver tid med gjeldende retningslinjer fra Helsedirektoratet. Våre gjester kan være trygge på at vi har svært høye rengjøringsstandarder, og at alle bordene vil være riktig plassert i henhold til smittervernsreglementet. Vi ber alle våre gjester om å respektere markeringer og informasjon plassert rundt om på våre spisesteder. Vær forberedt på at bestillings- og betalingssituasjonen vil være noe annerledes enn normalt. Medbrakt mat og drikke vil ikke være tillatt på våre spisesteder denne sesongen. Våre innendørs spisesteder vil være reservert for gjester som kjøper mat eller drikke. Narvikfjellet oppfordrer alle våre gjester til å betale kontaktløst med kort under besøket og unngå bruk av kontanter.

Vårt team
Team Narvikfjellet vil gjøre alt vi kan for å holde våre gjester og ansatte trygge. Teamet skal være oppdaterte på forskrifter, hygienekrav og annen viktig informasjon før de får begynne å jobbe. Vi har en streng «bli hjemme»-policy dersom en ansatt føler seg uvel, og anser det som vår største oppgave å sørge for at både gjester og kollegaer kan ferdes trygt i Narvikfjellet.

Har du spørsmål? 
Ønsker du mer informasjon eller har du noen spørsmål som gjelder Covid-19 i Narvikfjellet, kan du gjerne send en epost til oss på [email protected] eller slå på tråden til tlf. +47 905 40 088.

Vi gleder oss til å gi deg en trygg og morsom skiopplevelse i Narvikfjellet denne vinteren! Velkommen til oss.

 

- Informasjonen om snitteverarbeidet ifbm. COVID-19 oppdateres jevnlig (oppdatert 23.09.20)

 

SPØRSMÅL OG SVAR OM COVID-19

Vi mottar mange henvendelser og spørsmål fra dere angående refusjon og regler dersom anlegget mot formodning igjen må stenge grunnet av Covid-19. Det er også mange som lurer på hvordan skisesongen blir i Narvikfjellet i år. Noen av disse spørsmålene kan vi svare på, andre vil det komme oppdateringer på senere og fortløpende. Her har vi samlet noen av de mest stilte spørsmålene i håp om at dette gir dere svar. 
 

HEISKORT

Hva skjer dersom dere må stenge grunnet Covid-19? Får vi tilbake pengene for sesongkortet/årskortet vi kjøper i år?

Vi vil gi garanti for de som kjøper sesongkort eller årskort hos oss dersom vi mot formodning skulle komme opp i en situasjon der anlegget igjen må stenge ned større deler av sesongen grunnet Covid -19. Innenfor perioden 27. nov – 2. mai (skisesongen 20/21) vil følgende refusjonsordning gjelde:

Antall åpningsdager Refusjon av årskort/sesongkort
< 100 dager 20 %
< 75 dager 30 %
< 50 dager 40 %
< 25 dager 50 %

 

Vi har kjøpt hotellpakke inkl. overnatting og heiskort. Får vi tilbake pengene på hele pakken dersom anlegget stenger grunnet Covid-19?

Ta kontakt med ditt valgte overnattingssted for informasjon om betingelser og refusjon av hotellpakken.  

Jeg hadde sesongkort/årskort i fjor og fikk ikke brukt kortet etter 12. mars. Får jeg igjen penger for dette?

Nei. Ifølge reglene Alpinanleggenes Landsforening har utarbeidet, utløser det ingen refusjon dersom anlegget holdt åpent 2/3 av sesongen. På tross av nedstengingen hadde Narvikfjellet åpent 2/3 av sesongen, som betyr at det ikke foreligger grunnlag for refusjon. 

Får vi som hadde sesongkort/årskort i fjor større rabatt enn andre ved kjøp av årets sesongkort/årskort?

Fjorårets sesongkort- og årskortkjøpere har muligheten til å kjøpe nytt sesongkort/årskort i år med ytterligere 10 % rabatt av kampanjeprisen. Dette gjøres med en rabattkode. Les mer her.

Det er dårlig at dere ikke betaler ut refusjon til de som hadde sesongkort i fjor, må det være slik?

Skisesongen 19/20 ble kort for mange. Også for oss. Anlegget hadde rekordmye snø og fantastiske nedfarter etter JR-VM, og mange gledet seg til høysesong og fine dager på ski. Grunnet den svært alvorlige smittesituasjonen med Covid-19 ble Narvikfjellet pålagt å stenge anlegget på dagen. Dette var en høyst uforutsett situasjon som førte til at våre ansatte ble permitterte og selskapet tapte millioner av driftsinntekter. Narvikfjellet gjør som alpinbransjen nasjonalt, og forholder oss til gjeldende regler, retningslinjer og betingelser etablert av Alpinanleggenes Landsforening. Dette for å sikre videre drift og forutsigbarhet for våre gjester. Nå har vi fokus på at sesongen 20/21 skal gjennomføres på en forsvarlig måte med hensyn til smittevern og ikke minst at skisesongen skal bli kanonbra!
 

ANLEGGET

Kommer dere til å stenge deler av anlegget eller redusere heiskapasitet i år på grunn av Covid-19?

Vi er i gang med planleggingen av smittevernsrutiner og hvordan vi på best mulig måte skal ivareta sikkerheten til våre gjester og ansatte. Som nevnt i informasjonen ved siden av vil vi gjøre grep som blir synlige i anlegget, eksempelvis begrensninger av antall gjester i restauranten og avstand i heiskøen. Det vil også være være begrensninger på hvor mange som kan oppholde seg i gondolene samtidig. Pr september 2020 er det ingen indikasjoner på at vi blir tvunget til å stenge deler av anlegget for å ivareta sikkerheten, og vi vil gjøre vårt ytterste for at tilbudet skal oppleves som fullkomment til tross for situasjonen.